[Knížky o zarmouceních velikých církve svaté
Main Author: | Jan z Příbramě, asi 1387-1448 |
---|---|
Other Authors: | Jakoubek, ze Stříbra, asi 1371-1429 |
Format: | Books |
Language: | Czech |
Published: |
[S.l. :
s.n.]
1521
|
Subjects: | |
Online Access: |
Digitalizovaný dokument
|
Item Description: |
Anonymní traktáty tohoto rukopisu jsou psány v duchu M. Václava Korandy ml., nemohly však být identifikovány se žádným jeho dílem, uvedeným v K. Kroftovi: O spisech V. Korandy ml. v LF 39 (1912), str. 122 a d. Rukopis psán per extensum na dvanáctilistových složkách (2 desítilistové) bez kustodů, od f. 203 jiným písařem na jiném papíru. F. 239 je bis. -- Výzdoba: V první části iniciály, nadpisy kapitol a rubrikace červ., některé inic. červ. a černě, místy bez rubrikace. V druhé části na f. 203a malov. inic. D-obrota s rostlin, motivy, u ostatních traktátů jen prázdná místa pro vstupní iniciály, až u posledního inic. červ. a modře. Menší inic. červ. a žlutě. -- Nadpisy, marginálie a podtrhování červ., rubrikace červ. i žlutě. K první části: Text téměř doslovně týž jako v mikulovském rukopisuUniversitní knihovny v Brně Mk 97, jen rozdělení a názvy kapitol vjiné. Literaturu uvádí F. M. Bartoš: Literární činnost M. Jana Rokycany,M. Jana Příbrama, M. Petra Payna (Praha, 1928), č. 15. Tento rukopisnebyl dosud znám. — Chybějící incipit: „Svatý Jan v své tajemnicivoleným božím". |
Note (about content): |
[Traktát o těle božím v svátosti oltářní / Jakoubek ze Stříbra] Rzecz o tiele Bozim. Dobrota swrchowana pana nasseho Gezukrista a pamatka wssech wieczy božských . . . (f. 203b] tiech prwnich starých swatych. A otazka gest tato: Mali wierzeno byti s Zakladu zakona bozijho a s swiedomi starých swatych že w swatosti na oltarzi tielo christowo z panny Marige narozenevmuczene etc na prawiczy bozij genz sedi gest w swe wlastni podstatie a neb przirozenij x ale bohu samému bud przipsano. A tak dieg se bohu otczy y synu y duchu swatemu cžest a chwala na wieky wiekoma Amen. -- L. 203r-240r. -- V. F. M. Bartoš: Literární činnost M. Jakoubka ze Stříbra (Praha1925), č. 90.1. [O velebné svátosti těla Syna božího / Jakoubek ze Stříbra] Po praczych mych mnohých a nesnázích tiezkyc.h, kterezsem miel x A na tom by sam bludil etc. A tak se skonawa o welebne swatosti tiela syna bozijho Mistra Jakuba kazatele Betlemskeho etc. -- L. 240v-242v. -- F. M. Bartoš jako nahoře, č. 18 [Důvody pro přijímání pod obojí způsobou] Laykowe wierni mohu przigimati tielo a krew božij pod obiema zpuosobama x nebo wiernym czesta gest christus. Amen etc. -- L. 242v-247r. --Ve formě vyvracení námitek protivníka. [O rozdílu pokrmu tělesného a duchovního.] W ten cžas rzekl pan geziss vczedlnikuom swym a zastupom zidowskym: Dielayte ne ten pokrm . . . [Jan 6. 27.] A w terzecy spasytel swym wiernym vkazuge že gest dwogi pokrm x Awytrhneli se kto od nieho nebude zyw Amen. -- L. 247v-261v [Traktát o přítomnosti těla božího ve svátosti oltářní proti jednotě bratrské.] Chytry ptak diabel wsseczkny wysoke wiecy pilnie spatrzuge x Modlte se podnozy noh geho nebo swate gest. Tot gest dworna rzecz. -- L. 262r-302v. -- Traktát byl složen umírněným utrakvistou kolem r. 1475, srov. f. 274a„Ale kaczirzstwa která od ssedesati let gsu znikla po vpaleni swate pamieti Husa o tielu pana nasseho . . . Nebo gina wira o tielu pana Gezisse Rzimske strany Gina Thaborske strany Gina bratrzij nyniegssych . . . " . [O nehodných kněžích proti jednotě bratrské.] \O kniezich pak jako prawi nowi kaczirzi, ze kniez zly nicz neczini a zly czlowiek nicz neprzigima x dopussti buoh y na kniezy nespuosob etc. -- L. 302v-305r. -- Na f. 304 „dá-li mi bratrzecz pismo gedno o tom, že kniez zly nicz neczini przi swatostech dam gemu dwie proti tomu . . . " . O nedieli. Den srdecžneho wesele radosti y potiesseni nabozenstwij krzestianskeho x Musegi s diably w pekle na wieky to cžiniti. Finis -feria iij ante Assumpcionis B. M. virginisAnno 1521. -- L. 305r-307v. -- Obě tato pojednání jsou snad jen závěrečnými kapitolami traktátuna f. 262a—302b. Tractat o klanieni welebne swatosti. Až dosijž chwile mlcže, a nicz k te otazcze prziteli w panu bohu mily ne odpowidage x a dczer Belialovych který neraczily se bohu pokornies obczy lidu klanieti, ale zwolily sobie ginu / / / [text končí, chybějí dva listy do úplné složky). -- L. 308r-327v |
Note (citation/references): |
Dokoupil, V. Soupis rukopisů rajhradské klášterní knihovny, Bartoš, F.M. Literární činnost M. Jakoubka ze Stříbra (Praha1925), |
Note (ownership history): |
Provenience: Rajhradské znakové exlibris Provenience: Exlibris se studujícím mnichem |
Note (binding): |
Vazba rajhradská pergamenová |
Note (deficiency): |
Na zač. chybí patrně jen 1 list textu (2 listy do úplné složky), na koncichybí asi 20 listů |
Physical Description: |
327 [spr. 328] listů ; 19,5 x 15,5 cm |
Books
Table of Contents:
- [Traktát o těle božím v svátosti oltářní / Jakoubek ze Stříbra] Rzecz o tiele Bozim. Dobrota swrchowana pana nasseho Gezukrista a pamatka wssech wieczy božských . . . (f. 203b] tiech prwnich starých swatych. A otazka gest tato: Mali wierzeno byti s Zakladu zakona bozijho a s swiedomi starých swatych že w swatosti na oltarzi tielo christowo z panny Marige narozenevmuczene etc na prawiczy bozij genz sedi gest w swe wlastni podstatie a neb przirozenij x ale bohu samému bud przipsano. A tak dieg se bohu otczy y synu y duchu swatemu cžest a chwala na wieky wiekoma Amen.
- L. 203r-240r.
- V. F. M. Bartoš: Literární činnost M. Jakoubka ze Stříbra (Praha1925), č. 90.1.
- [O velebné svátosti těla Syna božího / Jakoubek ze Stříbra] Po praczych mych mnohých a nesnázích tiezkyc.h, kterezsem miel x A na tom by sam bludil etc. A tak se skonawa o welebne swatosti tiela syna bozijho Mistra Jakuba kazatele Betlemskeho etc.
- L. 240v-242v.
- F. M. Bartoš jako nahoře, č. 18
- [Důvody pro přijímání pod obojí způsobou] Laykowe wierni mohu przigimati tielo a krew božij pod obiema zpuosobama x nebo wiernym czesta gest christus. Amen etc.
- L. 242v-247r.
- Ve formě vyvracení námitek protivníka.
- [O rozdílu pokrmu tělesného a duchovního.] W ten cžas rzekl pan geziss vczedlnikuom swym a zastupom zidowskym: Dielayte ne ten pokrm . . . [Jan 6. 27.] A w terzecy spasytel swym wiernym vkazuge že gest dwogi pokrm x Awytrhneli se kto od nieho nebude zyw Amen.
- L. 247v-261v
- [Traktát o přítomnosti těla božího ve svátosti oltářní proti jednotě bratrské.] Chytry ptak diabel wsseczkny wysoke wiecy pilnie spatrzuge x Modlte se podnozy noh geho nebo swate gest. Tot gest dworna rzecz.
- L. 262r-302v.
- Traktát byl složen umírněným utrakvistou kolem r. 1475, srov. f. 274a„Ale kaczirzstwa která od ssedesati let gsu znikla po vpaleni swate pamieti Husa o tielu pana nasseho . . . Nebo gina wira o tielu pana Gezisse Rzimske strany Gina Thaborske strany Gina bratrzij nyniegssych . . . " .
- [O nehodných kněžích proti jednotě bratrské.] \O kniezich pak jako prawi nowi kaczirzi, ze kniez zly nicz neczini a zly czlowiek nicz neprzigima x dopussti buoh y na kniezy nespuosob etc.
- L. 302v-305r.
- Na f. 304 „dá-li mi bratrzecz pismo gedno o tom, že kniez zly nicz neczini przi swatostech dam gemu dwie proti tomu . . . " .
- O nedieli. Den srdecžneho wesele radosti y potiesseni nabozenstwij krzestianskeho x Musegi s diably w pekle na wieky to cžiniti. Finis -feria iij ante Assumpcionis B. M. virginisAnno 1521.
- L. 305r-307v.
- Obě tato pojednání jsou snad jen závěrečnými kapitolami traktátuna f. 262a—302b.
- Tractat o klanieni welebne swatosti. Až dosijž chwile mlcže, a nicz k te otazcze prziteli w panu bohu mily ne odpowidage x a dczer Belialovych který neraczily se bohu pokornies obczy lidu klanieti, ale zwolily sobie ginu / / / [text končí, chybějí dva listy do úplné složky).
- L. 308r-327v