[Knížky o zarmouceních velikých církve svaté

Main Author: Jan z Příbramě, asi 1387-1448
Other Authors: Jakoubek, ze Stříbra, asi 1371-1429
Format: Books
Language: Czech
Published: [S.l. : s.n.] 1521
Subjects:
Online Access: Digitalizovaný dokument
Item Description: Anonymní traktáty tohoto rukopisu jsou psány v duchu M. Václava Korandy ml., nemohly však být identifikovány se žádným jeho dílem, uvedeným v K. Kroftovi: O spisech V. Korandy ml. v LF 39 (1912), str. 122 a d. Rukopis psán per extensum na dvanáctilistových složkách (2 desítilistové) bez kustodů, od f. 203 jiným písařem na jiném papíru. F. 239 je bis. -- Výzdoba: V první části iniciály, nadpisy kapitol a rubrikace červ., některé inic. červ. a černě, místy bez rubrikace. V druhé části na f. 203a malov. inic. D-obrota s rostlin, motivy, u ostatních traktátů jen prázdná místa pro vstupní iniciály, až u posledního inic. červ. a modře. Menší inic. červ. a žlutě. -- Nadpisy, marginálie a podtrhování červ., rubrikace červ. i žlutě.
K první části: Text téměř doslovně týž jako v mikulovském rukopisuUniversitní knihovny v Brně Mk 97, jen rozdělení a názvy kapitol vjiné. Literaturu uvádí F. M. Bartoš: Literární činnost M. Jana Rokycany,M. Jana Příbrama, M. Petra Payna (Praha, 1928), č. 15. Tento rukopisnebyl dosud znám. — Chybějící incipit: „Svatý Jan v své tajemnicivoleným božím".
Note (about content): [Traktát o těle božím v svátosti oltářní / Jakoubek ze Stříbra] Rzecz o tiele Bozim. Dobrota swrchowana pana nasseho Gezukrista a pamatka wssech wieczy božských . . . (f. 203b] tiech prwnich starých swatych. A otazka gest tato: Mali wierzeno byti s Zakladu zakona bozijho a s swiedomi starých swatych že w swatosti na oltarzi tielo christowo z panny Marige narozenevmuczene etc na prawiczy bozij genz sedi gest w swe wlastni podstatie a neb przirozenij x ale bohu samému bud przipsano. A tak dieg se bohu otczy y synu y duchu swatemu cžest a chwala na wieky wiekoma Amen. -- L. 203r-240r. -- V. F. M. Bartoš: Literární činnost M. Jakoubka ze Stříbra (Praha1925), č. 90.1.
[O velebné svátosti těla Syna božího / Jakoubek ze Stříbra] Po praczych mych mnohých a nesnázích tiezkyc.h, kterezsem miel x A na tom by sam bludil etc. A tak se skonawa o welebne swatosti tiela syna bozijho Mistra Jakuba kazatele Betlemskeho etc. -- L. 240v-242v. -- F. M. Bartoš jako nahoře, č. 18
[Důvody pro přijímání pod obojí způsobou] Laykowe wierni mohu przigimati tielo a krew božij pod obiema zpuosobama x nebo wiernym czesta gest christus. Amen etc. -- L. 242v-247r. --Ve formě vyvracení námitek protivníka.
[O rozdílu pokrmu tělesného a duchovního.] W ten cžas rzekl pan geziss vczedlnikuom swym a zastupom zidowskym: Dielayte ne ten pokrm . . . [Jan 6. 27.] A w terzecy spasytel swym wiernym vkazuge že gest dwogi pokrm x Awytrhneli se kto od nieho nebude zyw Amen. -- L. 247v-261v
[Traktát o přítomnosti těla božího ve svátosti oltářní proti jednotě bratrské.] Chytry ptak diabel wsseczkny wysoke wiecy pilnie spatrzuge x Modlte se podnozy noh geho nebo swate gest. Tot gest dworna rzecz. -- L. 262r-302v. -- Traktát byl složen umírněným utrakvistou kolem r. 1475, srov. f. 274a„Ale kaczirzstwa která od ssedesati let gsu znikla po vpaleni swate pamieti Husa o tielu pana nasseho . . . Nebo gina wira o tielu pana Gezisse Rzimske strany Gina Thaborske strany Gina bratrzij nyniegssych . . . " .
[O nehodných kněžích proti jednotě bratrské.] \O kniezich pak jako prawi nowi kaczirzi, ze kniez zly nicz neczini a zly czlowiek nicz neprzigima x dopussti buoh y na kniezy nespuosob etc. -- L. 302v-305r. -- Na f. 304 „dá-li mi bratrzecz pismo gedno o tom, že kniez zly nicz neczini przi swatostech dam gemu dwie proti tomu . . . " .
O nedieli. Den srdecžneho wesele radosti y potiesseni nabozenstwij krzestianskeho x Musegi s diably w pekle na wieky to cžiniti. Finis -feria iij ante Assumpcionis B. M. virginisAnno 1521. -- L. 305r-307v. -- Obě tato pojednání jsou snad jen závěrečnými kapitolami traktátuna f. 262a—302b.
Tractat o klanieni welebne swatosti. Až dosijž chwile mlcže, a nicz k te otazcze prziteli w panu bohu mily ne odpowidage x a dczer Belialovych který neraczily se bohu pokornies obczy lidu klanieti, ale zwolily sobie ginu / / / [text končí, chybějí dva listy do úplné složky). -- L. 308r-327v
Note (citation/references): Dokoupil, V. Soupis rukopisů rajhradské klášterní knihovny,
Bartoš, F.M. Literární činnost M. Jakoubka ze Stříbra (Praha1925),
Note (ownership history): Provenience: Rajhradské znakové exlibris
Provenience: Exlibris se studujícím mnichem
Note (binding): Vazba rajhradská pergamenová
Note (deficiency): Na zač. chybí patrně jen 1 list textu (2 listy do úplné složky), na koncichybí asi 20 listů
Physical Description: 327 [spr. 328] listů ; 19,5 x 15,5 cm
Books
Table of Contents:
  • [Traktát o těle božím v svátosti oltářní / Jakoubek ze Stříbra] Rzecz o tiele Bozim. Dobrota swrchowana pana nasseho Gezukrista a pamatka wssech wieczy božských . . . (f. 203b] tiech prwnich starých swatych. A otazka gest tato: Mali wierzeno byti s Zakladu zakona bozijho a s swiedomi starých swatych že w swatosti na oltarzi tielo christowo z panny Marige narozenevmuczene etc na prawiczy bozij genz sedi gest w swe wlastni podstatie a neb przirozenij x ale bohu samému bud przipsano. A tak dieg se bohu otczy y synu y duchu swatemu cžest a chwala na wieky wiekoma Amen.
  • L. 203r-240r.
  • V. F. M. Bartoš: Literární činnost M. Jakoubka ze Stříbra (Praha1925), č. 90.1.
  • [O velebné svátosti těla Syna božího / Jakoubek ze Stříbra] Po praczych mych mnohých a nesnázích tiezkyc.h, kterezsem miel x A na tom by sam bludil etc. A tak se skonawa o welebne swatosti tiela syna bozijho Mistra Jakuba kazatele Betlemskeho etc.
  • L. 240v-242v.
  • F. M. Bartoš jako nahoře, č. 18
  • [Důvody pro přijímání pod obojí způsobou] Laykowe wierni mohu przigimati tielo a krew božij pod obiema zpuosobama x nebo wiernym czesta gest christus. Amen etc.
  • L. 242v-247r.
  • Ve formě vyvracení námitek protivníka.
  • [O rozdílu pokrmu tělesného a duchovního.] W ten cžas rzekl pan geziss vczedlnikuom swym a zastupom zidowskym: Dielayte ne ten pokrm . . . [Jan 6. 27.] A w terzecy spasytel swym wiernym vkazuge že gest dwogi pokrm x Awytrhneli se kto od nieho nebude zyw Amen.
  • L. 247v-261v
  • [Traktát o přítomnosti těla božího ve svátosti oltářní proti jednotě bratrské.] Chytry ptak diabel wsseczkny wysoke wiecy pilnie spatrzuge x Modlte se podnozy noh geho nebo swate gest. Tot gest dworna rzecz.
  • L. 262r-302v.
  • Traktát byl složen umírněným utrakvistou kolem r. 1475, srov. f. 274a„Ale kaczirzstwa která od ssedesati let gsu znikla po vpaleni swate pamieti Husa o tielu pana nasseho . . . Nebo gina wira o tielu pana Gezisse Rzimske strany Gina Thaborske strany Gina bratrzij nyniegssych . . . " .
  • [O nehodných kněžích proti jednotě bratrské.] \O kniezich pak jako prawi nowi kaczirzi, ze kniez zly nicz neczini a zly czlowiek nicz neprzigima x dopussti buoh y na kniezy nespuosob etc.
  • L. 302v-305r.
  • Na f. 304 „dá-li mi bratrzecz pismo gedno o tom, že kniez zly nicz neczini przi swatostech dam gemu dwie proti tomu . . . " .
  • O nedieli. Den srdecžneho wesele radosti y potiesseni nabozenstwij krzestianskeho x Musegi s diably w pekle na wieky to cžiniti. Finis -feria iij ante Assumpcionis B. M. virginisAnno 1521.
  • L. 305r-307v.
  • Obě tato pojednání jsou snad jen závěrečnými kapitolami traktátuna f. 262a—302b.
  • Tractat o klanieni welebne swatosti. Až dosijž chwile mlcže, a nicz k te otazcze prziteli w panu bohu mily ne odpowidage x a dczer Belialovych který neraczily se bohu pokornies obczy lidu klanieti, ale zwolily sobie ginu / / / [text končí, chybějí dva listy do úplné složky).
  • L. 308r-327v