[Knížky o zarmouceních velikých církve svaté
Main Author: | Jan z Příbramě, asi 1387-1448 |
---|---|
Other Authors: | Jakoubek, ze Stříbra, asi 1371-1429 |
Format: | Books |
Language: | Czech |
Published: |
[S.l. :
s.n.]
1521
|
Subjects: | |
Online Access: |
Digitalizovaný dokument
|
Item Description: |
Anonymní traktáty tohoto rukopisu jsou psány v duchu M. Václava Korandy ml., nemohly však být identifikovány se žádným jeho dílem, uvedeným v K. Kroftovi: O spisech V. Korandy ml. v LF 39 (1912), str. 122 a d. Rukopis psán per extensum na dvanáctilistových složkách (2 desítilistové) bez kustodů, od f. 203 jiným písařem na jiném papíru. F. 239 je bis. -- Výzdoba: V první části iniciály, nadpisy kapitol a rubrikace červ., některé inic. červ. a černě, místy bez rubrikace. V druhé části na f. 203a malov. inic. D-obrota s rostlin, motivy, u ostatních traktátů jen prázdná místa pro vstupní iniciály, až u posledního inic. červ. a modře. Menší inic. červ. a žlutě. -- Nadpisy, marginálie a podtrhování červ., rubrikace červ. i žlutě. K první části: Text téměř doslovně týž jako v mikulovském rukopisuUniversitní knihovny v Brně Mk 97, jen rozdělení a názvy kapitol vjiné. Literaturu uvádí F. M. Bartoš: Literární činnost M. Jana Rokycany,M. Jana Příbrama, M. Petra Payna (Praha, 1928), č. 15. Tento rukopisnebyl dosud znám. — Chybějící incipit: „Svatý Jan v své tajemnicivoleným božím". |
Note (about content): |
[Traktát o těle božím v svátosti oltářní / Jakoubek ze Stříbra] Rzecz o tiele Bozim. Dobrota swrchowana pana nasseho Gezukrista a pamatka wssech wieczy božských . . . (f. 203b] tiech prwnich starých swatych. A otazka gest tato: Mali wierzeno byti s Zakladu zakona bozijho a s swiedomi starých swatych že w swatosti na oltarzi tielo christowo z panny Marige narozenevmuczene etc na prawiczy bozij genz sedi gest w swe wlastni podstatie a neb przirozenij x ale bohu samému bud przipsano. A tak dieg se bohu otczy y synu y duchu swatemu cžest a chwala na wieky wiekoma Amen. -- L. 203r-240r. -- V. F. M. Bartoš: Literární činnost M. Jakoubka ze Stříbra (Praha1925), č. 90.1. [O velebné svátosti těla Syna božího / Jakoubek ze Stříbra] Po praczych mych mnohých a nesnázích tiezkyc.h, kterezsem miel x A na tom by sam bludil etc. A tak se skonawa o welebne swatosti tiela syna bozijho Mistra Jakuba kazatele Betlemskeho etc. -- L. 240v-242v. -- F. M. Bartoš jako nahoře, č. 18 [Důvody pro přijímání pod obojí způsobou] Laykowe wierni mohu przigimati tielo a krew božij pod obiema zpuosobama x nebo wiernym czesta gest christus. Amen etc. -- L. 242v-247r. --Ve formě vyvracení námitek protivníka. [O rozdílu pokrmu tělesného a duchovního.] W ten cžas rzekl pan geziss vczedlnikuom swym a zastupom zidowskym: Dielayte ne ten pokrm . . . [Jan 6. 27.] A w terzecy spasytel swym wiernym vkazuge že gest dwogi pokrm x Awytrhneli se kto od nieho nebude zyw Amen. -- L. 247v-261v [Traktát o přítomnosti těla božího ve svátosti oltářní proti jednotě bratrské.] Chytry ptak diabel wsseczkny wysoke wiecy pilnie spatrzuge x Modlte se podnozy noh geho nebo swate gest. Tot gest dworna rzecz. -- L. 262r-302v. -- Traktát byl složen umírněným utrakvistou kolem r. 1475, srov. f. 274a„Ale kaczirzstwa která od ssedesati let gsu znikla po vpaleni swate pamieti Husa o tielu pana nasseho . . . Nebo gina wira o tielu pana Gezisse Rzimske strany Gina Thaborske strany Gina bratrzij nyniegssych . . . " . [O nehodných kněžích proti jednotě bratrské.] \O kniezich pak jako prawi nowi kaczirzi, ze kniez zly nicz neczini a zly czlowiek nicz neprzigima x dopussti buoh y na kniezy nespuosob etc. -- L. 302v-305r. -- Na f. 304 „dá-li mi bratrzecz pismo gedno o tom, že kniez zly nicz neczini przi swatostech dam gemu dwie proti tomu . . . " . O nedieli. Den srdecžneho wesele radosti y potiesseni nabozenstwij krzestianskeho x Musegi s diably w pekle na wieky to cžiniti. Finis -feria iij ante Assumpcionis B. M. virginisAnno 1521. -- L. 305r-307v. -- Obě tato pojednání jsou snad jen závěrečnými kapitolami traktátuna f. 262a—302b. Tractat o klanieni welebne swatosti. Až dosijž chwile mlcže, a nicz k te otazcze prziteli w panu bohu mily ne odpowidage x a dczer Belialovych který neraczily se bohu pokornies obczy lidu klanieti, ale zwolily sobie ginu / / / [text končí, chybějí dva listy do úplné složky). -- L. 308r-327v |
Note (citation/references): |
Dokoupil, V. Soupis rukopisů rajhradské klášterní knihovny, Bartoš, F.M. Literární činnost M. Jakoubka ze Stříbra (Praha1925), |
Note (ownership history): |
Provenience: Rajhradské znakové exlibris Provenience: Exlibris se studujícím mnichem |
Note (binding): |
Vazba rajhradská pergamenová |
Note (deficiency): |
Na zač. chybí patrně jen 1 list textu (2 listy do úplné složky), na koncichybí asi 20 listů |
Physical Description: |
327 [spr. 328] listů ; 19,5 x 15,5 cm |
Books
LEADER | 06606nam a2200637 a 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | mzk03001177797 | ||
003 | CZ BrMZK | ||
005 | 20150109114337.0 | ||
007 | ta | ||
008 | 100730s1521 xx ||||f||||||||||||cze|d | ||
990 | |a BK | ||
040 | |a BOE950 |b cze | ||
072 | 7 | |a 09 |x Rukopisy, prvotisky, staré tisky. Vzácná a pozoruhodná díla |2 Konspekt |9 12 | |
072 | 7 | |a 27-46/-48 |x Pastorální teologie |2 Konspekt |9 5 | |
080 | |a 09 |2 MRF | ||
080 | |a 27-475.5 |2 MRF | ||
080 | |a 27-878.4-1 |2 MRF | ||
100 | 0 | |a Jan z Příbramě, |d asi 1387-1448 |7 xx0009347 |4 aut | |
245 | 1 | 0 | |a [Knížky o zarmouceních velikých církve svaté / |c Jan Příbram] |
246 | 3 | 0 | |a Traktát o těle božím v svátosti oltářní |
246 | 3 | 0 | |a O velebné svátosti těla Syna božího |
246 | 3 | 0 | |a Důvody pro přijímání pod obojí způsobou |
246 | 3 | 0 | |a O rozdílu pokrmu tělesného a duchovního |
246 | 3 | 0 | |a Traktát o přítomnosti těla božího ve svátosti oltářní proti jednotě bratrské |
246 | 3 | 0 | |a O nehodných kněžích proti jednotě bratrské |
246 | 3 | 0 | |a O nedieli |
246 | 3 | 0 | |a Tractat o klanieni welebne swatosti. |
260 | |a [S.l. : |b s.n.], |c 1521 | ||
300 | |a 327 [spr. 328] listů ; |c 19,5 x 15,5 cm | ||
500 | |a Anonymní traktáty tohoto rukopisu jsou psány v duchu M. Václava Korandy ml., nemohly však být identifikovány se žádným jeho dílem, uvedeným v K. Kroftovi: O spisech V. Korandy ml. v LF 39 (1912), str. 122 a d. Rukopis psán per extensum na dvanáctilistových složkách (2 desítilistové) bez kustodů, od f. 203 jiným písařem na jiném papíru. F. 239 je bis. -- Výzdoba: V první části iniciály, nadpisy kapitol a rubrikace červ., některé inic. červ. a černě, místy bez rubrikace. V druhé části na f. 203a malov. inic. D-obrota s rostlin, motivy, u ostatních traktátů jen prázdná místa pro vstupní iniciály, až u posledního inic. červ. a modře. Menší inic. červ. a žlutě. -- Nadpisy, marginálie a podtrhování červ., rubrikace červ. i žlutě. | ||
500 | |a K první části: Text téměř doslovně týž jako v mikulovském rukopisuUniversitní knihovny v Brně Mk 97, jen rozdělení a názvy kapitol vjiné. Literaturu uvádí F. M. Bartoš: Literární činnost M. Jana Rokycany,M. Jana Příbrama, M. Petra Payna (Praha, 1928), č. 15. Tento rukopisnebyl dosud znám. — Chybějící incipit: „Svatý Jan v své tajemnicivoleným božím". | ||
505 | 0 | |a [Traktát o těle božím v svátosti oltářní / Jakoubek ze Stříbra] Rzecz o tiele Bozim. Dobrota swrchowana pana nasseho Gezukrista a pamatka wssech wieczy božských . . . (f. 203b] tiech prwnich starých swatych. A otazka gest tato: Mali wierzeno byti s Zakladu zakona bozijho a s swiedomi starých swatych že w swatosti na oltarzi tielo christowo z panny Marige narozenevmuczene etc na prawiczy bozij genz sedi gest w swe wlastni podstatie a neb przirozenij x ale bohu samému bud przipsano. A tak dieg se bohu otczy y synu y duchu swatemu cžest a chwala na wieky wiekoma Amen. -- L. 203r-240r. -- V. F. M. Bartoš: Literární činnost M. Jakoubka ze Stříbra (Praha1925), č. 90.1. | |
505 | 0 | |a [O velebné svátosti těla Syna božího / Jakoubek ze Stříbra] Po praczych mych mnohých a nesnázích tiezkyc.h, kterezsem miel x A na tom by sam bludil etc. A tak se skonawa o welebne swatosti tiela syna bozijho Mistra Jakuba kazatele Betlemskeho etc. -- L. 240v-242v. -- F. M. Bartoš jako nahoře, č. 18 | |
505 | 0 | |a [Důvody pro přijímání pod obojí způsobou] Laykowe wierni mohu przigimati tielo a krew božij pod obiema zpuosobama x nebo wiernym czesta gest christus. Amen etc. -- L. 242v-247r. --Ve formě vyvracení námitek protivníka. | |
505 | 0 | |a [O rozdílu pokrmu tělesného a duchovního.] W ten cžas rzekl pan geziss vczedlnikuom swym a zastupom zidowskym: Dielayte ne ten pokrm . . . [Jan 6. 27.] A w terzecy spasytel swym wiernym vkazuge že gest dwogi pokrm x Awytrhneli se kto od nieho nebude zyw Amen. -- L. 247v-261v | |
505 | 0 | |a [Traktát o přítomnosti těla božího ve svátosti oltářní proti jednotě bratrské.] Chytry ptak diabel wsseczkny wysoke wiecy pilnie spatrzuge x Modlte se podnozy noh geho nebo swate gest. Tot gest dworna rzecz. -- L. 262r-302v. -- Traktát byl složen umírněným utrakvistou kolem r. 1475, srov. f. 274a„Ale kaczirzstwa která od ssedesati let gsu znikla po vpaleni swate pamieti Husa o tielu pana nasseho . . . Nebo gina wira o tielu pana Gezisse Rzimske strany Gina Thaborske strany Gina bratrzij nyniegssych . . . " . | |
505 | 0 | |a [O nehodných kněžích proti jednotě bratrské.] \O kniezich pak jako prawi nowi kaczirzi, ze kniez zly nicz neczini a zly czlowiek nicz neprzigima x dopussti buoh y na kniezy nespuosob etc. -- L. 302v-305r. -- Na f. 304 „dá-li mi bratrzecz pismo gedno o tom, že kniez zly nicz neczini przi swatostech dam gemu dwie proti tomu . . . " . | |
505 | 0 | |a O nedieli. Den srdecžneho wesele radosti y potiesseni nabozenstwij krzestianskeho x Musegi s diably w pekle na wieky to cžiniti. Finis -feria iij ante Assumpcionis B. M. virginisAnno 1521. -- L. 305r-307v. -- Obě tato pojednání jsou snad jen závěrečnými kapitolami traktátuna f. 262a—302b. | |
505 | 0 | |a Tractat o klanieni welebne swatosti. Až dosijž chwile mlcže, a nicz k te otazcze prziteli w panu bohu mily ne odpowidage x a dczer Belialovych který neraczily se bohu pokornies obczy lidu klanieti, ale zwolily sobie ginu / / / [text končí, chybějí dva listy do úplné složky). -- L. 308r-327v | |
561 | |a Provenience: Rajhradské znakové exlibris | ||
561 | |a Provenience: Exlibris se studujícím mnichem | ||
563 | |a Vazba rajhradská pergamenová | ||
590 | |a Na zač. chybí patrně jen 1 list textu (2 listy do úplné složky), na koncichybí asi 20 listů | ||
510 | 4 | |a Dokoupil, V. Soupis rukopisů rajhradské klášterní knihovny, |c č. 417 | |
510 | 4 | |a Bartoš, F.M. Literární činnost M. Jakoubka ze Stříbra (Praha1925), |c č. 90.1 | |
650 | 7 | |a historické knihovní fondy |7 ph172933 |2 czenas | |
650 | 7 | |a kázání |7 ph122077 |2 czenas | |
650 | 7 | |a husitská teologie |7 ph114732 |2 czenas | |
700 | 0 | |a Jakoubek, |c ze Stříbra, |d asi 1371-1429 |7 jk01050680 |4 aut | |
856 | 4 | 1 | |u http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:4a760899-5831-4e29-8585-4d403bbb06b8 |y Digitalizovaný dokument |
903 | |a RP | ||
910 | |a BOE950 |b R - R 417 | ||
985 | |a 1501-1550 | ||
991 | |k rajhrad | ||
980 | |c 202249 |g R - R 417 |d 20100730 |t 5 |j ? |k D/K.I.b.6 |1 328100202249 |z PA |v V | ||
996 | |e BOE950 |c R - R 417 |